Cristina PEPE
Insegnamento di STORIA DEGLI STUDI CLASSICI
Corso di laurea in LETTERE
SSD: L-FIL-LET/05
CFU: 6,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 30,00
Periodo di Erogazione: Primo Semestre
Italiano
Lingua di insegnamento |
Italiano |
|
Contenuti |
Il corso intende approfondire la storia della filologia classica e della critica del testo a partire dall’età umanistica e fino ai più recenti sviluppi nel Novecento, prendendo in considerazione i principi e metodi elaborati dai principali studiosi (tra cui F.A. Wolf, K. Lachmann, G. Pasquali) e i loro metodi di analisi e mettendoli a confronto. Una parte del corso sarà dedicata ad esaminare un caso concreto di storia della tradizione di un’opera classica: l’Antigone di Sofocle. |
|
Testi di riferimento |
- L.D. Reynolds, N.G. Wilson, Copisti e filologi, Padova, Antenore 20164, capp. IV e V (corrispondenti alle pp. 115-193) - D. Lanza, G. Ugolini (a cura di), Storia della filologia classica, Roma, Carossi 2016, capp. III, V, VIII, X (corrispondenti alle pp. 71-107, 139-155, 221-245, 277-314) - Sofocle, Antigone. Edizione a scelta dello studente Oltre ai testi di riferimento, durante le lezioni si metteranno a disposizione degli studenti materiali didattici necessari alla preparazione dell'esame e si forniranno e ulteriori indicazioni bibliografiche. |
|
Obiettivi formativi |
1. Conoscenza e comprensione. Lo studente acquisirà le conoscenze utili a comprendere l’evoluzione storica del metodo filologico e critico-testuale applicato ai testi greci e latini. 2. Capacità di applicare conoscenza e comprensione. Lo studente sarà in grado di avviare autonomamente una ricerca volta alla ricostruzione secondo parametri scientifici della tradizione di un’opera greca e latina. 3. Autonomia di giudizio. Lo studente dovrà mostrare piena consapevolezza dei metodi e degli strumenti che sono alla base della filologia e dell’ecdotica dei testi antichi greci e latini. 4. Abilità comunicative. Lo studente arricchirà il patrimonio lessicale di pertinenza della disciplina. 5. Capacità di apprendimento. Lo studente dovrà mostrare di aver appreso e rielaborato criticamente sia la parte del programma affrontata nel corso delle lezioni, sia la parte destinata allo studio individuale. |
|
Prerequisiti |
Buona conoscenza della lingua e della grammatica greca e latina. Conoscenza delle nozioni di base della filologia classica. |
|
Metodologie didattiche |
Il corso sarà basato principalmente su lezioni frontali. Si stimoleranno forme di partecipazione attiva e di interazione da parte degli studenti. Si faranno intervenire, ove possibile, esperti della disciplina. |
|
Metodi di valutazione |
|
|
Altre informazioni |
Gli studenti non frequentanti concorderanno con la docente le necessarie integrazioni al programma. |
|
Programma del corso |
I parte: storia della filologia classica e della critica del testo in età umanistica e moderna. - L.D. Reynolds, N.G. Wilson, Copisti e filologi, Padova, Antenore 20164, capp. IV e V (corrispondenti alle pp. 115-193) - D. Lanza, G. Ugolini (a cura di), Storia della filologia classica, Roma, Carossi 2016, capp. III, V, VIII, X (corrispondenti alle pp. 71-107, 139-155, 221-245, 277-314) II parte: problemi e metodi per lo studio della tradizione di testi antichi greci e latini. - Sofocle, Antigone. Edizione a scelta dello studente |
English
Teaching language |
Italian |
Contents |
The course will focus of the history of classical philology and textual criticism from the humanistic age to the 19th century, taking into account the principles and the methods developed by the most important scholars (F.A. Wolf, K. Lachmann, G. Pasquali, etc.). Sophocle’s Antigone will be analyzed as a case study concerning the phases of the history of tradition of a classical work. |
Textbook and course materials |
- L.D. Reynolds, N.G. Wilson, Copisti e filologi, Padova, Antenore 20164, chap. IV e V (= pp. 115-193) - D. Lanza, G. Ugolini (ed.), Storia della filologia classica, Roma, Carossi 2016, chap. III, V, VIII, X (= pp. 71-107, 139-155, 221-245, 277-314) - Sophocles, Antigone. One of the available editions with Greek text. Further materials and bibliography will be provided during the course. |
Course objectives |
1. Knowledge and understanding: knowledge and understanding of the historical evolution of the philological methods 2. Ability to apply knowledge and understanding: ability to carry out independently a study aiming to reconstruct the tradition of a Greek or Latin work according to scientific parameters. 3. Making judgments: awareness and understanding of methods and tools proper to philology and textual criticism of Latin and Greek texts. 4. Communication skills: command of the appropriate technical language and terminology 5. Learning skills: understanding of subject matters explained during classes and ability to learn and re-elaborate the part of the program for the individual study. |
Prerequisites |
Good knowledge of Greek and Latin grammar and language. Basic notions of classical philology |
Teaching methods |
The course mainly consists of frontal lectures. Forms of student’s active participation and interaction will be promoted. If possible, conferences will be held by experts in the discipline. |
Evaluation methods |
1. Course Exam description Student evaluation is based on the application of oral assessment processes which reflect the level of course content attainment and the fulfilment of course requirements. 2. Assessment Criteria The level of overall student achievement and performance is assigned according to a numerical scale and considers the following criteria: Below 18/30 mark: Fail. The student has not successfully achieved any of the course objectives; - From 18 to 20: Fair achievement level. The student has only partially reached course objectives; the learning outcomes are narrowly aligned with the category of "knowledge and understanding"; - From 21 to 23: Sufficient achievement level. The student has acceptably reached course objectives; the learning outcomes are aligned with the categories of "knowledge and understanding" and "application of knowledge and understanding"; - 24 to 26: Good achievement level. The student has effectively reached course objectives; the learning outcomes are aligned with the categories of "knowledge and understanding", "application of knowledge and understanding" and "autonomy of judgement"; - From 27 to 29: Very good achievement level. The student has successively reached course objectives; the learning outcomes are fully aligned with the categories of "knowledge and understanding", "application of knowledge and understanding", "autonomy of judgement" and "communication skills" ; - 30: Excellent achievement level. The student’s excellent performance has resulted in the full achievement of course objectives; the learning outcomes are aligned with all the categories; - 30 cum laude: Outstanding achievement level. The student excels in the discipline, thus fully reaching all course objectives and mastering expected learning outcomes within all categories. 3. Exam Commission Prof. Cristina Pepe (President), Maria Luisa Chirico, Gianluca del Mastro, Matilde Civitillo, Gennaro Celato, Daniela Borrelli. |
Other information |
Non-attending students are requested to agree with professor additional study materials. |
Course Syllabus |
First part. History of classical philology and textual criticism in the humanistic and modern age. - L.D. Reynolds, N.G. Wilson, Copisti e filologi, Padova, Antenore 20164, chap. IV e V (= pp. 115-193) - D. Lanza, G. Ugolini (ed.), Storia della filologia classica, Roma, Carossi 2016, chap. III, V, VIII, X (= pp. 71-107, 139-155, 221-245, 277-314) Second part: problems and methods for the study of the tradition of Greek and Roman works. - Sophocles, Antigone. One of the available editions with Greek text. |