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    Claudio VACANTI

    Insegnamento di STORIA ANTICA

    Corso di laurea magistrale a ciclo unico in SCIENZE DELLA FORMAZIONE PRIMARIA

    SSD: L-ANT/02

    CFU: 4,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 24,00

    Periodo di Erogazione: Secondo Semestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    Italiano

    Contenuti

    Il programma ha per oggetto i principali eventi e processi storici dell’antichità greca e romana, dalla civiltà micenea fino alla metà del III secolo d.C.

    Testi di riferimento

    V. Saldutti, A. Visconti, Storia antica. Vicino Oriente, Grecia, Roma, Tiotinx Edizioni, Napoli 2020 (a esclusione dei capitoli 2-5).

    Obiettivi formativi

    1. Conoscenza e comprensione: il corso si propone di fornire allo studente un quadro introduttivo della storia romana; una conoscenza degli approcci metodologici e critici della moderna disciplina storica alla realtà politica e costituzionale romana.
    2. Capacità di applicare conoscenza e comprensione: sviluppo del senso critico rispetto all'oggetto storico.
    3. Autonomia di giudizio: lo studente dovrà acquisire la capacità di intraprendere uno studio autonomo che gli consenta anche di approfondire tematiche di suo interesse, utilizzando con padronanza le risorse bibliografiche disponibili.
    4. Abilità comunicative: adeguata acquisizione delle strutture cronologiche della materia.
    5. Capacità di apprendimento: lo studente dovrà essere in grado di interpretare autonomamente le fonti storiche.

    Prerequisiti

    Nozioni di base di cronologia e di geografia ai fini di un orientamento spazio-temporale.

    Metodologie didattiche

    Lezioni frontali, lezioni seminariali/esercitazioni con il coinvolgimento degli studenti

    Metodi di valutazione

    Modalità di esame: Esame scritto

    Il voto finale sarà calcolato nel seguente modo:
    - Mancato superamento dell’esame: il candidato non raggiunge alcun obiettivo formativo;
    - Da 18 a 20: Livello appena sufficiente. Il candidato raggiunge solo i risultati previsti al punto “conoscenza e capacità di comprensione”;
    - Da 21 a 23: Livello pienamente sufficiente. Il candidato raggiunge, in particolare, i risultati di apprendimento previsti ai punti “conoscenza e capacità di comprensione” e “applicazione di conoscenza e capacità di comprensione”;
    - Da 24 a 26: Livello buono. Il candidato raggiunge i risultati di apprendimento previsti ai punti “conoscenza e capacità di comprensione”, “conoscenza e capacità di comprensione applicate” e “autonomia di giudizio”;
    - Da 27 a 29: Livello molto buono. Il candidato raggiunge i risultati di apprendimento previsti ai punti “conoscenza e capacità di comprensione”, “conoscenza e capacità di comprensione applicate”, “autonomia di giudizio” e “abilità comunicative”
    - 30: Livello elevato. Il candidato raggiunge pienamente i risultati di apprendimento previsti in tutti I punti
    - 30 e lode: Livello eccellente. Il candidato raggiunge in maniera eccellente i risultati di apprendimento previsti in tutti I punti.

    Altre informazioni

    Non è previsto un programma per gli studenti non frequentanti, che potranno contattare il docente per ulteriori informazioni. Si raccomanda l'uso di un atlante storico

    Programma del corso

    2h Definizione dell'ambito di studio, obiettivi e metodi, strumenti bibliografici.

    10h Linee di sviluppo della storia greca dalle origini all'età ellenistica:
    Civiltà micenea. Dark-Age. Nascita della polis. Colonizzazione arcaica. Oplitismo. Legislazione scritta. Tirannide. Introduzione della moneta. Sparta e Atene in epoca arcaica. Guerre persiane. Pentecontetia. Pericle. Guerra del Peloponneso. Egemonia spartana. Egemonia tebana. Filippo II. Alessandro Magno. L'età ellenistica.

    12h Linee di sviluppo della storia romana dalla nascita di Roma alla caduta dell'impero romano d'Occidente:
    Le origini di Roma. La monarchia. La fine della monarchia e la nascita della Repubblica. Le istituzioni di Roma repubblicana. Il conflitto tra patrizi e plebei. La conquista dell’Italia. La conquista del Mediterraneo e dei regni ellenistici. I Gracchi. Gaio Mario. La guerra sociale. La dittatura di Silla. Le guerre civili. Augusto e la nascita del Principato. I Giulio Claudi. La dinastia flavia. L’Impero nel II secolo d.C.: gli Antonini. Tra II e III secolo d.C.: la dinastia dei Severi. L'anarchia militare. L'impero tardoantico: da Diocleziano alla caduta dell'impero romano d'Occidente.

    English

    Teaching language

    Italian

    Contents

    The programme covers the main historical events and processes of Greek and Roman antiquity, from Mycenaean civilisation to the mid-3rd century AD.

    Textbook and course materials

    V. Saldutti, A. Visconti, Storia antica. Vicino Oriente, Grecia, Roma, Tiotinx Edizioni, Napoli 2020 (except chapters 2-5).

    Course objectives

    1. Knowledge and understanding: the course aims to provide students with an introductory framework of Greek and Roman history and a knowledge of the main methodological and critical approaches of the modern historical discipline.
    2. Ability to apply knowledge and understanding: development of a critical sense of the historical object.
    3. Autonomy of judgement: the student must acquire the ability to undertake an autonomous study that also enables him/her to explore topics of interest in greater depth, making masterly use of the bibliographical resources available.
    4. Communication skills: adequate acquisition of the chronological structures of the subject.
    5. Learning skills: the student should be able to independently interpret historical sources.

    Prerequisites

    Notions of basic chronology and geography for the spatio-temporal orientation.

    Teaching methods

    Frontal lessons, seminar lessons/exercises with an active engagement of the students

    Evaluation methods

    Examination procedure: Written examination

    Assessment Criteria:
    The level of overall student achievement and performance is assigned according to a numerical scale and considers the following criteria:
    Below 18/30 mark: Fail. The student has not successfully achieved any of the course objectives;
    - From 18 to 20: Fair achievement level. The student has only partially reached course objectives; the learning outcomes are narrowly aligned with the category of "knowledge and understanding";
    - From 21 to 23: Sufficient achievement level. The student has acceptably reached course objectives; the learning outcomes are aligned with the categories of "knowledge and understanding" and "application of knowledge and understanding";
    - 24 to 26: Good achievement level. The student has effectively reached course objectives; the learning outcomes are aligned with the categories of "knowledge and understanding", "application of knowledge and understanding" and "autonomy of judgement";
    - From 27 to 29: Very good achievement level. The student has successively reached course objectives; the learning outcomes are fully aligned with the categories of "knowledge and understanding", "application of knowledge and understanding", "autonomy of judgement" and "communication skills" ;
    - 30: Excellent achievement level. The student’s excellent performance has resulted in the full achievement of course objectives; the learning outcomes are aligned with all the categories;
    - 30 cum laude: Outstanding achievement level. The student excels in the discipline, thus fully reaching all course objectives and mastering expected learning outcomes within all categories.

    Other information

    There is no course programme for non-attending students, who may contact the lecturer for further information. The use of a historical atlas is recommended

    Course Syllabus

    2h Definition of the field of study, objectives and methods, bibliographical tools.

    10h Lines of development of Greek history from the origins to the Hellenistic age:
    Mycenaean civilisation. Dark-Age. Birth of the polis. Archaic colonisation. Oplitism. Written legislation. Tyranny. Introduction of currency. Sparta and Athens in the Archaic period. Persian wars. Pentecontetia. Pericles. Peloponnesian War. Spartan hegemony. Theban hegemony. Philip II. Alexander the Great. The Hellenistic Age.

    12h Developmental lines of Roman history from the birth of Rome to the fall of the Western Roman Empire:
    The origins of Rome. The monarchy. The end of the monarchy and the birth of the Republic. The institutions of Republican Rome. The conflict between patricians and plebeians. The conquest of Italy. The conquest of the Mediterranean and the Hellenistic kingdoms. The Gracchi. Gaius Marius. The social war. The dictatorship of Sulla. The civil wars. Augustus and the birth of the Principate. The Julio-Claudian dinasty. The Flavian dynasty. The Empire in the 2nd century AD: the Antonines. Between the 2nd and 3rd centuries AD: the Severan dynasty. Military anarchy. The Late Antique Empire: from Diocletian to the fall of the Western Roman Empire.

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